BLOGGEN

Entusiasme smitter og det gjør manglende entusiasme også

business Aug 25, 2022

Kjæresten og jeg flytter sammen hvert øyeblikk og er på jakt etter sofa. Vi har prøvesittet, sett i møbelkataloger, på nettsider og på Finn. Vi har noen preferanser på stil, størrelse og farge - og selvfølgelig komfort. Vi planlegger kvalmende koselige kjærestekvelder med en god film (eller seriebinging) og da må sofaen være god. Og pen.

Vi fant en vi begge likte, i en nydelig mørkegrønn farge. I beskrivelsen sto det at sofaen var meget komfortabel og på nettstedet sto det at vi kunne kontakte dem for å avtale prøvesitting. Kjæresten ringte, og kom til en telefonsvarer hvor han la igjen en beskjed. Etter en stund fikk han en sms tilbake. Kjæresten er opptatt av komforten og stilte spørsmål om sofaen er så god som annonsen hadde gitt inntrykk av. Kjøpmannen svarte: De fleste som sitter i sofaen syns den er god.

Oh Lord! Vår entusiasme for sofaen dalte ned til det lunkne nivået i svaret vi fikk. Skal vi i det hele tatt gidde å prøvesitte den sofaen? Er det verdt tida det tar?

Nå, en uke seinere er vi fremdeles ikke sikre på om vi gidder å avtale tid for å prøvesitte den sofaen når det finnes mange andre fine sofaer der ute, med selgere som skryter dem opp i skyene. En vassen melding var alt som skulle til for at vi gikk fra å være klare til å bruke noen titusenlapper på den sofaen til å tenke at den sikkert ikke er noe særlig.

 

Entusiasme, baby!

Jeg pleier å si til kundene mine at deres egen entusiasme er det viktigste verktøyet de har. Seinest i går holdt jeg et lite foredrag til en kunde om hvor viktig det er at vi som selger noe er entusiastiske for det vi selger, for jobben vi gjør, og for kundene og følgerne vi har.

Hvis ikke du er entusiastisk for produktene eller tjenestene dine kan du ikke forvente at noen andre skal være det heller. Hvorfor skal jeg bygge opp entusiasme for produktene dine hvis ikke du viser entusiasme? Er det noe å være begeistret for da? Eller er det bar noe ræl?

 

Ekte entusiasme

Jeg antar at du er begeistret for det du selger, uansett om det er produkter, tjenester eller kurs. Jeg tar det helt for gitt, faktisk, at du selger noe du syns er råkult. Og jeg er sikker på at når du snakker varmt og begeistret om det du selger når du snakker med noen med felles interesse og du føler deg trygg. Når du ikke prøver å selge.

Å være entusiastisk er derfor ikke falskt, som mange tror. Å være entusiastisk for det du selger er helt ekte, og føler du ikke det skal du kanskje selge noe annet i stedet.

Vi kan si at å være entusiastisk for det vi selger er normaltilstanden vår. Det som blir tull er når vi holder igjen denne naturlige begeistringen. Og det gjør vi. Stadig vekk. Det sniker seg inn en masse rare frykttanker om hvorfor vi ikke kan være sånn og slik. Det er ikke profesjonelt nok. Det virker needy. Folk vil syns jeg er rar. Og så videre. Du veit åssen det er.

Ta tilbake begeistringen og vis den fram, både skriftlig og muntlig.

 

Din entusiasme er riktig

En ting som ofte skjer når noen har bestemt seg for å vise entusiasmen sin er at de tar på seg noen andres form for entusiasme, fordi de har et bilde av hvordan entusiasme burde se ut. Men gjør vi det, da blir entusiasmen falsk og helt feil.

Derfor er jeg her for å si: Din måte å vise entusiasme og begeistring på er den riktige. Ikke bare er det den riktige, men det er den eneste riktige måten for deg.

Entusiasme blir gjerne assosiert med høyt tempo, en aktiv kropp (gestikulering, tripping, dansing, armene i været osv.), frydefulle hvin og masse lyd. Men det er bare én måte å vise entusiasme på. Det er selvfølgelig ikke noe galt i det, det er bare en begrenset tro at det må være sånn.

Du kan være ditt rolige, introverte selv, og likevel få fram hvor begeistret du er. Det ligger i energien din.

Og uansett hvordan du bruker kropp og stemme til å vise entusiasme, så kan du ikke danse skriftlig. Så hvordan viser du entusiasme skriftlig? Hvilke ord og uttrykk er naturlig for deg å bruke? Og hvilke emojis?

 

Blæh-eksempler

Vi ser det hele tiden, det jeg kaller blæh-eksempler. Helt uinspirerte beskjeder om at noe nytt har kommet for salg.

Nytt produkt i nettbutikken nå.

Nytt design publisert i dag.

Nå får du kjøpt denne i butikken.

Nye produkter på plass i dag.

Oi, så lyst jeg fikk til å kjøpe nå... Not. Når jeg leser slike introduksjoner av nye produkter kjenner jeg min egen energi dale og får meg rett og slett til å føle meg litt blæh. Så hva gjør jeg da? Jo, jeg scroller videre til noe hyggeligere. Noe mer fristende. Noe mer entusiastisk.

Og så er det det da, at jeg selvfølgelig ikke er den eneste som reagerer sånn. Veldig mange reagerer sånn. Fordi ingenting selger seg selv og du må hjelpe oss til å begynne å vekke entusiasme for dine produkter. Og det starter med din egen entusiasme.

 

Overskudd

Jeg tror at det er nødvendig med en viss følelse av overskudd og glede i jobben for å klare å vise entusiasme, uansett hvor entusiastisk du egentlig er i utgangspunktet. Hvis du har mistet noe av den opprinnelige entusiasmen for bedriften fordi du syns det er vanskelig og strevsomt å få inn nok penger, så må vi gjøre noe med det.

Jeg har sett at det er lett å gå inn i blæh-eksemplene når vi er slitne og motløse fordi pengene ikke kommer inn. Hvorfor prøve når det ikke går uansett?

Det første vi må gjøre er å løsrive vår egen begeistring fra forventninger og ønsker om å få salg og tjene en viss mengde. Det er dessverre sånn at vi ikke blir direkte og umiddelbart belønnet for innsatsen vår og det i seg selv er en god grunn til å gjøre det vi vil gjøre, med glede og begeistring og helt løsrevet fra resultatene.

Resultatene vil komme over tid når du stiller opp og viser entusiasmen din over tid. Hvis du er motløs og sliten, hvordan kan du ta tilbake begeistringen, gleden og overskuddet?

 

Det er ikke så komplisert

Hva er det du syns er kult med produktet? Hva digger du med det? Hva med det gjør deg glad? Si det. Beskriv det. Utbroder det.

Si det eller skriv det på din måte. Hva er det du egentlig har lyst til å si om produktet, bruken av det eller resultatet av å bruke det?

Si det! Ikke prøv å omformulere det til noe du tror er det riktige og profesjonelle, for det mister så mye energi og sjel på veien.

En ting er sikkert: Hvis du bare er deg selv så fikser du det her!

 

Mmmm, en ting til! Når du først har skrytt av produktet ditt én gang, gjør det igjen! Og så igjen! Fordi gjentakelser er nødvendig for at vi skal få det med oss. Du maser ikke! Du gjør oss en tjeneste ved å gjenta deg selv inn i evigheten. 

Ajt, gå og vis entusiasmen din.

Livet er en reise. Det handler ikke om å komme i mål, men om å ha det bra underveis.

Få ukentlige refleksjoner, inspirasjon og egenkjærlighets-tips rett i innboksen.

Jeg sender ikke spam, deler ikke eposten din med andre og du kan melde deg av når som helst.

Gjør greia di!

Hvor er du nå og hvor vil du? Jeg veileder deg gjennom reisen.

TA DET NESTE SKRITTET

Overgivelse

May 16, 2024

Jeg gjør ting samtidig som jeg er redd (igjen)

Feb 05, 2024

Redd for at folk skal melde seg av når du sender nyhetsbrev?

Jan 31, 2024

Tilbakeblikk på 2023

Dec 29, 2023

Det viktigste av alt

Oct 16, 2023

Selger du 1-1-tjenester på nett? Les denne!

Jun 04, 2023

Kroppen prøver å fortelle deg noe. Lytter du?

May 11, 2023

Det er ikke noe galt i å vise seg fram

Feb 08, 2023